הצמיגים שלי (0)
03-9005838

בחירה מושכלת של צמיגים לרכבי שטח

אחת התופעות הבולטות בשוק הרכב העולמי והישראלי כאחד היא צמיחת סגמנט רכבי ה- SUV. סגמנט זה כלל בעבר מספר מצומצם של רכבי שטח "קשוחים", שנמכרו בעיקר לחובבים של טיולי שטח, לאנשים שנזקקו לרכב שטח לצורך עבודתם (כגון חקלאים או קבלנים) וללקוחות שהיתה להם האפשרות הכספית לרכוש רכב בעלות גבוהה. בעשור האחרון התרחב הסגמנט בהדרגה, והיצע הדגמים בו הוא כיום מגוון ביותר, החל מ"ג'יפונים" מוגבהים הנעדרים כל יכולת שטח (ולעתים אף אינם מצויידים בהנעה כפולה) ועד לרכבי 4X4 "קשוחים" בסגנון הישן. צמיחת הסגמנט מהווה אתגר גם ליצרניות הצמיגים, הנדרשות לפתח ולייצר צמיגים שיתנו מענה לצרכים המגוונים של הלקוחות.

התחום של צמיגים לרכב שטח הוא מורכב יחסית, מאחר שנדרשת בו לא רק התאמה של מידת הצמיג, בהתאם להנחיות יצרן הרכב, אלא גם התאמה לצרכים ולהעדפות של הלקוח. בהמשך המאמר נציג את ההבדלים בין הסוגים העיקריים של צמיגים לרכב שטח ואת הדרך הנכונה להתאים אותם לצרכי הלקוח.

בפתח הדברים חשוב לציין כי כל צמיג הוא פשרה – בעת תכנון וייצור הצמיג, היצרן לוקח בחשבון מכלול של תכונות רצויות לצמיג, בהתאם לייעוד הספציפי שלו, ומנסה לאזן ביניהן באופן אופטימלי. כך, למשל, יהיו התכונות של צמיג המיועד לרכבי נוסעים "רגילים" שונות מתכונותיו של צמיג המיועד לנהיגה ספורטיבית. הדבר בולט אף יותר כאשר מדובר על צמיגים לרכב שטח, מאחר שצמיגים אלה מתוכננים כך שיהיו מסוגלים למקסם את ביצועי הרכב בתנאים של חול, בוץ ואבנים, השונים מהותית מנסיעה על אספלט, ועם זאת להתאים גם לנסיעה נעימה ובטיחותית על גבי כביש סלול. באופן כללי ניתן לומר כי מבנה הסוליה של צמיג המיועד לנסיעה על אספלט יהיה מבוסס על מספר תעלות היקפיות ישרות, שמטרתן להבטיח נסיעה יציבה במהירויות גבוהות ואחיזת כביש בעת פניות ועיקולים. מבנה הסוליה של צמיג המיועד לנסיעת שטח, לעומת זאת, יהיה מבוסס על קוביות, המיועדות לאפשר רציפות של תנועת הרכב בתנאים בוציים וכמו כן להתמודדות עם אבנים ולהתקדמות בשטח חולי. כמו כן, תרכובת החומרים של צמיגי שטח תהיה קשיחה במיוחד, על מנת למזער את האפשרות של נזק לצמיג כתוצאה מפגיעה באבנים חדות.

צמיגי כביש לרכבי 4X4

נתחיל "מהקל אל הכבד". מרבית רכבי ה- 4X4 החדשים נמסרים ללקוח כשעליהם מותקנים צמיגי כביש. הסיבה לכך היא הנחת המוצא של יצרני הרכב לפיה מרבית רוכשי הרכב מבלים את מרבית זמן הנסיעה שלהם על כביש סלול. לכן, הצמיגים המותקנים על הרכב חייבים לאפשר נסיעה שקטה, נוחה וחסכונית בדלק, בשילוב עם ביצועים טובים בכביש כגון יציבות ומרחקי בלימה בכביש יבש ורטוב. עבור חלק לא מבוטל מהלקוחות, שאינם נוסעים כלל בשטח, או נוסעים בשטח "קל" מדי פעם, צמיגים אלה מהווים פתרון מספק. חלק מרכבי ה- SUV הקטנים הם במילא בעלי יכולות שטח מוגבלות ביותר, וחלקם אף אינם מצויידים בהנעה כפולה או בתכונות אחרות הנדרשות מרכב שטח "אמיתי". ביניהם ניתן לציין דגמים כמו ניסאן קשקאי, ניסאן ג'וק, מאזדה CX-5, יונדאי טוסון, יונדאי ix35, מיצובישי אאוטלנדר, טויוטה RAV4, הונדה CRV, פולקסווגן טיגואן, קיה ספוטאז', פיג'ו 3008, סקודה ייטי ואחרים. מעבר למראה החיצוני המוגבה, כלי רכב אלה במילא אינם מיועדים ואינם מתאימים לנסיעה בשטח. אך גם בעליהם של רכבי שטח גדולים ו"כבדים" יותר עשויים לשקול שימוש בצמיגי כביש, אם זהו השימוש העיקרי שלהם ברכב. עבור רכבי שטח גדולים ודגמי SUV יוקרתיים, כגון אאודי Q5 ו- Q7, פולקסווגן טוארג, BMW X5 ו- X3, פורשה קאיין, פותחו תתי-דגמים של צמיגי כביש, שהם בעלי אותן תכונות של צמיגי כביש, אך מתוכננים כך שיוכלו לשאת משקל רב יותר בשל המבנה ההנדסי הכבד יותר של רכבי 4X4 ו- SUV. למשל, דגם T1Sport  של חברת Toyo קיים גם בגירסה לרכבי SUV, שנקראת T1Sport SUV.

צמיגי "כביש-שביל" – H/T

 דרגה אחת "מעל" לצמיגי כביש נמצאים צמיגים המיועדים לנהגים הנוסעים לעתים קרובות בדרכי עפר ובשבילים, ומעוניינים בצמיג שיאפשר אחיזה נוחה ובטוחה בשבילים אלה, ועדיין יתאים לנסיעה מרובה על כבישים. הפשרה בביצועי הכביש של צמיגים אלה היא קטנה יחסית, מאחר שהם מתוכננים בראש ובראשונה לנסיעה על כביש, עם "טוויסט" מסויים במבנה הסוליה ובהרכב החומרים על מנת לשפר את הנסיעה בדרכי עפר. כך נוכל לזהות בצמיגים אלה את התעלות ההיקפיות, המתאימות לנסיעת כביש, אך לצידן מבנה קובייתי מתון. קבוצת צמיגים זו נקראת בד"כ H/T, קיצור של Highway Terrain, ונכללים בה צמיגי שטח כגון Toyo Open Country H/T ו- Hankook Dynapro HP (RA23).

צמיגי "50-50" – A/T

 צמיגי שטח מסוג זה מכונים לרוב "50-50" או "חצי-חצי", מאחר שהם מהווים פשרה אופטימלית בין שני העולמות. מצד אחד, הם מציעים יכולת שטח משמעותית, לא רק בדרכי עפר אלא גם בשטח "טכני" - בוצי, סלעי ודיונות חול, וזאת הודות למבנה סוליה הכולל קוביות. מצד שני, הם עדיין מאפשרים נסיעה נוחה יחסית בכבישים מהירים. צמיגים אלה מתאימים במיוחד למי שנוסעים ברכב השטח שלהם מדי יום בכבישים סלולים, אך אוהבים לצאת לעתים קרובות לטיולי שטח מאתגרים ומעוניינים בצמיגים שיודעים "לספק את הסחורה". קבוצת צמיגים זו נקראת בד"כ A/T, קיצור של All Terrain, ונכללים בה צמיגים לרכבי שטח כגון  Toyo Open Country A/T ו-Hankook AT-M (RF10).

צמיגי שטח מלא – M/T

 הגענו ל"מלכי השטח" – צמיגים בעלי סוליה במבנה קוביות קשיח ואגרסיבי, המאפשרים התקדמות גם בתנאי שטח קשים במיוחד. צמיגים אלה קיימים במידות המתאימות אך ורק לרכבי שטח "קשוחים", בעלי הנעה 4X4, נעילת דיפרנציאל אחורי ונתונים טכניים מתאימים, ומתאימים למי שנסיעות בשטח קשה ומשובש הם חלק מעבודתו, או לחילופין למי שלוקחים את התחביב של טיולי שטח עד הקצה. ראוי לציין כי על יכולות השטח המצויינות של הצמיגים משלמים מחיר מסויים בעת נסיעה בכביש, הבא לידי ביטוי בעיקר ברמת רעש ובצריכת דלק גבוהות יותר. קבוצת צמיגים זו נקראת בד"כ M/T, ונכללים בה צמיגים לרכבי שטח כגון Toyo Open Country M/T, Hankook Dynapro MT (RT03) ו- GT Adventuro M/T.

לסיכום, כאשר ניגשים לבחירת צמיגים לרכבי שטח, חשוב לשים לב באופן מיוחד לתדירות הנסיעה הצפויה בשטח ולאופי השטח שבו מתכננים לנסוע – אם מדובר בנסיעה אקראית בשבילים, צמיגי כביש רגילים או לכל היותר צמיגי H/T יספיקו, אך אם מדובר בנסיעות תכופות יותר, או בנסיעות בשטח אתגרי, מומלץ להתקין על רכב השטח צמיגי A/T או M/T.

הזן נתוני צמיג וקבל את רשימת הצמיגים המתאימים לך. באפשרותך לבחור גם את סגנון הנהיגה שלך ולקבל את המלצתנו לצמיג המתאים לך ביותר

נתוני צמיג (שדות חובה)

R
/
לא יודע מה נתוני הצמיג שלך? לחץ כאן
נא מלא נתוני חובה

סגנון נהיגה (ניתן להמשיך ללא בחירה)

הזן נתוני הרכב וקבל את רשימת הג'נטים המתאימים לך.

נתוני רכב (שדות חובה)

נא מלא נתוני חובה

License Image

מידות הצמיג מופיעות ברשיון הרכב כפי שמודגש בתמונה. החל משנת 2008, המידות המופיעות ברשיון הרכב כוללות גם קוד עומס ומהירות. קוד העומס והמהירות הינם מחייבים - לא ניתן להתקין ברכב צמיגים שקוד העומס והמהירות שלהם נמוכים מהמצויין ברשיון הרכב או בהוראות יצרן הרכב. במידה וקוד העומס והמהירות לא מצויינים ברשיון הרכב, ניתן להיעזר בספר הרכב או להתקשר למוקד שירות הלקוחות של טייר קלאב.