הצמיגים שלי (0)
03-9005838

החשיבות של מערכות לבקרת לחץ ניפוח בצמיגים (TPMS)

המכוניות החדשות שעולות על הכבישים בעולם וגם בישראל מצויידות כיום במגוון רחב של מערכות בטיחות מתקדמות. חלק ממערכות אלו הותקנו בתחילה במכוניות יוקרה בלבד, או הוצעו כאופציה בתוספת תשלום, ועם הזמן הפכו למערכות סטנדרטיות, שהתקנתן מחוייבת בכל רכב עפ"י הוראות התקינה. בין השאר, מצויידים כל כלי הרכב החדשים בכריות אוויר, מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימת חירום (ABS), מערכת בקרת יציבות (ESP) ובמערכת בטיחות נוספות. בשל כך, נוטים לעתים לשכוח כי הצמיגים הם עדיין אביזר הבטיחות החשוב ביותר ברכב, בהיותם החוליה המקשרת בין הרכב לבין הכביש. הצמיגים אחראים על העברת כוחות המנוע, ההיגוי והבלימה לכביש, ובשל כך משפיעים במידה רבה על בטיחות ויציבות הרכב. כל פגיעה קטנה ביעילות תפקודם של הצמיגים משמעותה אחת - פגיעה גדולה ברמת הבטיחות של הרכב.

כלל בסיסי וראשון בשמירה על תפקוד מיטבי של הצמיגים הוא הקפדה על לחץ ניפוח לפי הנחיות יצרן הרכב. כאשר לחץ הניפוח בצמיג נמוך מהמומלץ, השחיקה שלו מהירה יותר וצריכת הדלק גבוהה יותר, אבל חשוב יותר מכך - מרחק הבלימה מתארך ואחיזת הכביש נפגעת. כמו כן, ירידה מהירה של לחץ הניפוח באחד הצמיגים היא אינדיקציה לכשל פתאומי בצמיג, כגון תקר או קרע. באם לא יעצור הנהג את הרכב בצד הדרך במהירות האפשרית ויטפל בבעייה, הדבר עלול להסתיים באבדן שליטה על הרכב ואף בתאונת דרכים.

בשל חשיבותם הבטיחותית הרבה של הצמיגים, ומאחר ששאר מערכות הבטיחות ברכב מנוטרות באופן אלקטרוני, פותחה מערכת המאפשרת ניטור אלקטרוני של לחץ הניפוח בצמיגים. מערכת זו נקראת TMPS - Tire Pressure Monitoring Systems, ובעברית: מערכת לבקרת לחץ ניפוח בצמיגים. מערכת זו פועלות באמצעות חיישנים, המותקנים בשסתומים של כל אחד מארבעת צמיגי הרכב. החיישנים משדרים באופן קבוע את לחץ הניפוח באופן אלחוטי למערכת מרכזית בלוח המכוונים. כאשר לחץ הניפוח יורד מתחת לסף שנקבע, נדלקת נורת אזהרה בלוח השעונים לתשומת לבו המיידית של הנהג.

כשם שהיה עם מערכות בטיחותית אחרות, גם מערכת ה- TPMS הותקנה בתחילה ברכבי יוקרה וכאופציה בתוספת תשלום. כבר היום מותקנת מערכת זו במספר הולך וגדל של כלי רכב. עם זאת, המערכת נמצאת כרגע בשלבים שונים של הכנסתה כתקינה מחייבת לכל כלי הרכב. בארה"ב נכנסה התקינה לתוקף כבר בשנת 2007, כך שהחל ממועד זה כל כלי הרכב המיוצרים בארה"ב מחוייבים לכלול את המערכת כסטנדרט. מצידו השני של האוקיינוס, קבעה התקינה האירופאית כי החל מנובמבר 2012 תהיה המערכת בגדר אביזר חובה בכל רכב חדש שמקבל אישור תקינה. עם זאת, החל מנובמבר 2014 תהפוך המערכת לאביזר חובה בכל רכב חדש שיעלה על הכביש. מאחר שמרבית כלי הרכב שנמכרים בישראל, כולל אלה המיוצרים במדינות אחרות כגון יפן ודרום קוריאה, מחוייבים לעמוד בדרישות התקינה האירופאית, המשמעות היא מספר הולך וגדל של כלי רכב המצויידים במערכת.

כניסתה ההדרגתית לשוק של מערכת ה- TPMS מחייב ידע, מכשור ורמת מקצועיות גבוהים בעת טיפול בצמיגים. גם כאשר חיישני המערכת עצמם תקינים, ולא נדרש להם שום טיפול או תיקון, נדרשים תשומת לב מיוחדת ושימוש במכשור מתאים בעת החלפת צמיג פגום או תיקון תקר. זאת, על מנת שלא לפגוע בחיישנים, הממוקמים בתוך חלל הצמיג ועלולים להינזק באופן בלתי הפיך בשל טיפול בלתי זהיר. בנוסף, נדרש לעתים כיול מחדש של מערכת ה- TMPS באמצעות מכשור אלקטרוני, בעיקר בעת ביצוע רוטציה, כלומר שינוי מיקום של הצמיגים (למשל העברת זוג צמיגים קדמיים אחורה ולהפיך). אם לא יבוצע כיול מחדש, האינדיקציה שתופיע על לוח המכוונים לא תשקף את מיקומם האמיתי של הצמיגים, ועלולה לבלבל את הנהג.

הזן נתוני צמיג וקבל את רשימת הצמיגים המתאימים לך. באפשרותך לבחור גם את סגנון הנהיגה שלך ולקבל את המלצתנו לצמיג המתאים לך ביותר

נתוני צמיג (שדות חובה)

R
/
לא יודע מה נתוני הצמיג שלך? לחץ כאן
נא מלא נתוני חובה

סגנון נהיגה (ניתן להמשיך ללא בחירה)

הזן נתוני הרכב וקבל את רשימת הג'נטים המתאימים לך.

נתוני רכב (שדות חובה)

נא מלא נתוני חובה

License Image

מידות הצמיג מופיעות ברשיון הרכב כפי שמודגש בתמונה. החל משנת 2008, המידות המופיעות ברשיון הרכב כוללות גם קוד עומס ומהירות. קוד העומס והמהירות הינם מחייבים - לא ניתן להתקין ברכב צמיגים שקוד העומס והמהירות שלהם נמוכים מהמצויין ברשיון הרכב או בהוראות יצרן הרכב. במידה וקוד העומס והמהירות לא מצויינים ברשיון הרכב, ניתן להיעזר בספר הרכב או להתקשר למוקד שירות הלקוחות של טייר קלאב.