הצמיגים שלי (0)
03-9005838

צמיגים - עובדות ומיתוסים

האם הצמיג המקורי שהותקן על הרכב הוא אכן המתאים לו ביותר? האם יכולת בלימה בכביש רטוב היא תכונת הצמיג החשובה ביותר? עד כמה חשוב להתקין על הרכב צמיג "טרי" ככל האפשר? מהי המשמעות של ארץ ייצור הצמיג? ומהו הגורם המשפיע יותר מכל על תפקוד אופטימלי של הצמיג? זאת ועוד במאמר שלפניכם.

מאז המצאת הצמיג הרדיאלי בשנת 1948 תעשיית הצמיגים התפתחה מאוד. צמיג ממוצע כולל מעל 200 חומרים שונים, וביניהם תרכובות גומי וחיזוקים שונים ממתכת. עיצוב פונקציונלי ושימוש בטכנולוגיות ייצור מתקדמות הביאו לכך שהצמיגים כיום טובים יותר, עמידים יותר ומאפשרים אחיזת כביש, יציבות ויכולת בלימה טובים יותר מעבר.

הטכנולוגיה המאפשרת ייצור צמיגים באיכות גבוהה הינה כיום נחלת הכלל ומרבית הצמיגים המיוצרים על ידי עשרות יצרנים שונים, בכל העולם, עומדים באותם סטנדרטים של תקינה. ההבדלים בין ביצועי צמיגים באותה קטגוריה הינם נמוכים. הבדלים אלה נבדקים בתנאי מעבדה, המנטרלים השפעות חיצוניות, אך בשימוש בהם בחיי היום יום הם נטמעים כמעט לחלוטין בהשפעות החיצוניות.

חשוב להבין, כי השפעתו של הצמיג על ביצועי הרכב מוגבלת. למערכות התומכות בצמיג כגון בלמים, בולמי זעזועים והיגוי, יש השפעה רבה יותר על ביצועי הרכב. אם נשווה את הרכב לאצן, הרי שהצמיגים הם נעלי הריצה של הרכב. נעל טובה עשוייה לשפר במעט את ביצועי האצן, אך איכות הנעל כשלעצמה אינה יכולה להביא לשוני משמעותי בהישגים בין שני אצנים.

הגורם המשפיע ביותר על תפקודו האופטימלי של הצמיג הוא הקפדה על לחץ ניפוח נכון בהתאם להוראות יצרן הרכב. לחץ ניפוח נכון יקטין את צריכת הדלק, יקצר את מרחק הבלימה, ישפר את אחיזת הכביש ויאריך את חיי הצמיג לעומת צמיג שלחץ הניפוח בו אינו תקין. לכן, לשמירה על לחץ ניפוח תקין לאורך זמן יש חשיבות רבה יותר מאשר לבחירה בדגם צמיג כזה או אחר.

חשוב להבין כי אין צמיג "מושלם", וכי כל צמיג הוא תוצר של איזון ופשרה בין תכונותיו השונות. לדוגמא, צמיג המוגדר כ"חסכוני בדלק" יהיה צמיג בעל התנגדות נמוכה לגלגול, תכונה שתבוא במידה מסויימת על חשבון מרחק הבלימה שלו. כאשר יצרן צמיגים מתכנן את הצמיג, הוא מייעד אותו לטווח שימושים מסויים ומאזן בין התכונות שלו בהתאם. 

Performance_comparison

 השוואת תכונות בין שני דגמים צמיגים של TOYO TIRES

 

עתה נציג עשרה מיתוסים נפוצים על צמיגים ונבחן אותם.

1.  הצמיג המקורי שהותקן על הרכב במפעל הוא הצמיג המתאים לו ביותר

לא נכון!

יצרן רכב בוחר בצמיג להתקנה מקורית לא רק על סמך שיקולים מקצועיים אלא גם על פי שיקולים מסחריים, כגון עלות הצמיג והסכמים בין יצרן הרכב וליצרן הצמיגים. לכן הצמיג שמותקן על הרכב במפעל הוא לאו דווקא הצמיג החסכוני ביותר, הבטיחותי ביותר או זה שיחזיק מעמד לאורך זמן רב יותר. יתרה מזו, יצרני הרכב מתקינים צמיגים המתאימים ללקוח ה"ממוצע", בעוד שהצרכים של הלקוחות האמיתיים הם מגוונים. כל יצרני הצמיגים, כולל אלה שצמיגיהם מורכבים בהתקנה מקורית, מייצרים גם דגמי צמיגים לשוק ה- after-market, וישנם יצרני צמיגים המתמחים בשוק זה. יצרנים אלה מציעים מבחר צמיגים איכותיים ומותאמים לצרכי הנהג הספציפיים, שאינם נופלים מהצמיגים שבהרכבה הראשונה ולעתים קרובות אף עולים עליהם.

מנגנון "צמיג בהתאמה אישית" באתר טייר קלאב מאפשר לכל נהג להתאים את הצמיג לדפוסי הנהיגה שלו.

 


2. יכולת בלימה על כביש רטוב היא תכונת הצמיג החשובה ביותר

לא נכון!

כל צמיג הוא תוצר של איזון ופשרה בין תכונותיו השונות. על מנת לתכנן את הצמיג כך שיספק טווח עצירה קצר בכביש רטוב, נדרשת פשרה מסויימת ביכולת הבלימה שלו על כביש יבש. בלימה טובה בכביש יבש מחייבת, בין השאר, שטח מגע רחב יותר של הצמיג עם הכביש. עצירה בכביש רטוב מחייבת, לעומת זאת, תעלות לפינוי מים בסוליית הצמיג. מדובר בשתי תכונות הסותרות זו את זו.

התכונה החשובה יותר לנהג הישראלי היא דווקא יכולת העצירה בכביש יבש ולא בכביש רטוב, וזאת מאחר שבישראל יש בממוצע 40-50 ימי גשם (עפ"י ויקיפדיה) בשנה, כחצי ממספר ימי הגשם באירופה. במחקר שנערך בגרמניה על ידי technical university of Dresden’s traffic accident research department (VUFO), אשר ניתח נתונים של כ- 20,000 תאונות דרכים, נמצא ש- 70% מהתאונות התרחשו בכביש יבש דווקא. לו היה נערך בישראל מחקר דומה, סביר להניח שהנתונים היו מובהקים עוד יותר, וזאת לא רק בגלל מספר ימי הגשם המועט, אלא גם בגלל אופי הגשמים בישראל (גשמים חזקים בפרק זמן קצר ולאחריהם הפוגה), הגורמים לנהגים להפחית את מהירות נסיעתם ולנקוט במשנה זהירות בעת גשמים. על פי נתונים שנאספו ביפן על ידי Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (Japan) עולה כי מתוך כלל התאונות עם נפגעים בתקופה שנבדקה, 85% אירעו בכבישים יבשים ואילו רק כ- 15% אירעו בכבישים רטובים.

התקן האירופי מספק מידע על יכולת העצירה בכביש רטוב ולא בכביש יבש ולכן עלול להטעות את הנהג הישראלי בבחירתו.

 


3. צמיג צריך להיות "טרי" ככל האפשר

לא נכון!

גורמים בעלי אינטרסים כלכליים הפיצו בציבור הנחה מוטעית, לפיה בעת רכישת צמיג על הלקוח לחפש את הצמיג ה"טרי" ביותר. קל יחסית לשכנע את הלקוחות עם מושגים שהם מכירים מעולם המזון (תאריך יצור, תאריך אחרון לשימוש, פג תוקף וכו'), ובכך לגרום לרכישה מוגברת ולעיתים מיותרת של צמיגים.

על פי הנחיות משרד התחבורה, ניתן למכור בישראל צמיגים במשך 6 שנים ממועד ייצורם. ההנחייה מתייחסת אך ורק למועד המכירה, כך שניתן להמשיך ולנסוע ללא חשש עם הצמיג במשך מספר שנים נוספות לאחר הרכישה ולהחליפו רק בהתאם לבלאי ולנזקים שיימצאו בו במשך הזמן, ללא תלות במועד ייצרו.

צמיגים אינם מוצר עם תאריך תפוגה מוגדר והחלפה מיותרת שלהם ללא צורך אובייקטיבי, רק בשל היותם "ישנים", גורמת בהכרח לזיהום סביבתי מיותר. הדרך הטובה ביותר לשמור על איכות הסביבה היא לצמצם את צריכת הצמיגים לרמה הנדרשת ולא מעבר לכך.

משרד התחבורה האמריקאי מציין תקופה של 10 שנים כמשך זמן השירות המקסימלי  של צמיג, אך כהמלצה בלבד ולא כהנחייה מחייבת.

המלצתנו היא לבחון כל צמיג לגופו. כדי לדעת האם הצמיג תקין ומתאים לשימוש, יש להיוועץ במומחה צמיגים אמין.

 


4. לחץ אוויר תקין חשוב, אבל צמיג איכותי חשוב יותר

לא נכון!

לחץ אוויר תקין הוא הפרמטר המשפיע ביותר על ביצועי הצמיג ועל בטיחות הנסיעה. צמיגים שלחץ ניפוח שלהם נמוך מהנדרש גורמים למספר תוצאות שליליות: הגברת צריכת הדלק, הארכת מרחק הבלימה, פגיעה באחיזת הכביש ושחיקה מואצת של הצמיג. שחיקה כזו לאורך זמן עלולה להוביל לכשל פתאומי בצמיג בעת נסיעה ולגרום לתאונה.

בסדרת מבחני השוואה של צמיגים בעלי לחץ אויר נמוך מהנדרש, נמצא כי גם צמיגים הנחשבים לאיכותיים ביותר סיפקו ביצועים ירודים כאשר לא נופחו כראוי.

מאמר אמריקאי הבוחן את השפעת לחץ האוויר תקני על תפקוד צמיגים בכביש יבש.

נתונים מתוך קמפיין בטיחות אירופאי שנערך בשנה שעברה מראים כי מתוך 28,700 מכוניות שנבדקו, ב- 78.3% מהן נמצא לחץ אוויר נמוך מהמומלץ ע"י יצרן הרכב. בתוך קבוצת הצמיגים שבהם נמצא לחץ אוויר נמוך, זוהו שתי קבוצות בעייתיות במיוחד - אחת של צמיגים שבהם נמצא חוסר משמעותי בלחץ אוויר (מוגדר כ- 7 PSI או יותר מתחת למומלץ), המהווה 28.4% מכלל הצמיגים שנבדקו, והשנייה של צמיגים שבהם נמצא חוסר חמור בלחץ אוויר (11 PSI או יותר מתחת למומלץ), המהווה 5.2% מהצמיגים שנבדקו.

אז איך שומרים על לחץ אוויר תקין בצמיגים? להלן מספר כללים חשובים:

  • יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים לפחות אחת לחודש ולפני כל נסיעה ארוכה, שכן הנהיגה השוטפת ותנאי הדרך גורמים לירידת לחץ האוויר בצמיגים בשיעור של 2-3 PSI  מדי חודש.
  • לחץ האוויר המומלץ ע"י יצרן הרכב מופיע ע"ג לוחית או מדבקה הקבועה על משקוף דלת הנהג או מכסה מיכל הדלק, ובנוסף רשום בספר הרכב. יש להתאים את לחץ האוויר למספר הנוסעים ולעומס המטען, בהתאם לרשום.
  • את לחץ האוויר בצמיגים יש לבדוק טרם נסיעה ברכב כאשר הצמיגים קרים. ניתן לעשות זאת באמצעות מדיד לחץ אוויר פשוט. זאת, מאחר שלחץ האוויר עולה בעת הנסיעה בשל התחממות האוויר והתפשטותו.
  • את האוויר החסר ניתן למלא בצמיגיה או בתחנת דלק. בעת המילוי, יש להקפיד להשלים את האוויר הנדרש ביחס למדידה במצב קר. למשל, אם הלחץ התקין הוא 30 PSI, ובמצב קר נמדדו 28 PSI, יש לבדוק שוב את הלחץ לפני המילוי. אם הלחץ עלה ל- 30 PSI, יש למלא 32 PSI.

5. החלפתי 4 צמיגים ברכב, ועכשיו אני מוכן ובטוח לקראת החורף!

לא נכון!

החלפת צמיגים מבלי לוודא את תקינות המערכות האחראיות לתפקודו התקין של הצמיג ברכב, איננה מבטיחה נהיגה בטוחה. לכן, בנוסף לצמיגים יש לבדוק את הבלמים, בולמי הזעזועים וכיוון הגלגלים. השפעתן של מערכות אלה על בטיחות הנסיעה הינה גדולה ומשמעותית יותר על תוצאות הנהיגה מאשר בחירה בצמיג כזה או אחר. את הבדיקות האלה ניתן לבצע במספר רב של מוסכים מורשים, ולעתים הן מוצעות בחינם לקראת החורף.

כוח הבלימה עובר לכביש אך ורק באמצעות הצמיגים. כאשר המגע של הצמיגים בכביש נפגע, גם מרחק הבלימה מתארך. בולמי הזעזועים נועדו להבטיח מגע רצוף של הצמיג עם הכביש, וכאשר הם אינם מתפקדים כנדרש, יכולת הבלימה של הצמיגים נפגעת ומרחק העצירה מתארך גם אם הצמיגים תקינים לחלוטין. גם אם יותקנו ברכב צמיגים שאחת מתכונותיהם היא מרחק בלימה קצר, יתרון זה יאבד לחלוטין גם אם רק בולם זעזועים אחד שחוק.

סרטון קצר המדגים את השפעת בולמי הזעזועים על מרחק הבלימה:

 

 

גם לכיוון הגלגלים השפעה חשובה על מרחק הבלימה. כאשר הגלגלים אינם מכוונים כראוי, נוצרת שחיקה לא אחידה בצמיגים ונפגם תפקודם. שחיקה כזאת מקצרת משמעותית את חיי הצמיג ומחייבת החלפת צמיגים באופן תכוף. אם לא יבוצע כיוון גלגלים, גם הצמיגים החדשים יפגעו באותה צורה. לכן, חשוב לבדוק את כיוון גלגלים בעת החלפת צמיגים.

 


6. מסוכן לקנות צמיגים זולים כי הם לא בטיחותיים

לא נכון!

משרד התחבורה לא מאפשר לייבא לישראל צמיגי נוסעים שאינם עומדים בתקינה האירופאית או האמריקאית. לפיכך, כל הצמיגים המיובאים לישראל עומדים בתקנים בסטנדרט מערבי ובטוחים לנסיעה.

מאחר שצמיג הוא מוצר הנדסי, המחייב טכנולוגיה מתקדמת וציוד תעשייתי יקר לצורך ייצורו, לא מדובר במוצר שניתן לזייפו בקלות. הקמת מפעל צמיגים מחייבת את היצרן להקים קו ייצור ולרכוש מכונות ייצור מתקדמות בעלות של מיליוני דולרים.

עלויות הייצור של צמיגים, בדומה למוצרים תעשיתיים רבים אחרים, כוללות מספר מרכיבים עיקריים: עלות הקמת המפעל, עלות הקרקע עליו הוקם המפעל, הוצאות קבועות לתפעול שוטף של המפעל, עלות חומרי הגלם, עלות האנרגיה ועלות העסקת העובדים. בעוד שעלויות הקמת המפעל וחומרי הגלם דומות עבור כל היצרנים, ייתכן הבדל משמעותי בשאר העלויות. לדוגמא, מספר מדינות כגון וייטנאם ותאילנד מעניקות תמריצים ממשלתיים ליצרניות צמיגים על מנת שיקימו מפעלים בשטחה. במרבית מדינות דרום מזרח אסיה שכר העבודה נמוך יותר מאשר באירופה, ביפן או בארה"ב, ולכן ניתן להוזיל את עלויות הצמיגים בהתאם. גורם נוסף הוא מותג הצמיגים – יצרניות צמיגים המחזיקות בבעלותן מותג מוכר יכולות להעלות את מחיר הצמיג בעשרות אחוזים, ללא קשר לעלות ייצורו, ולקוחות רבים, התופסים את המותג כבעל ערך, ישלמו עבורו יותר.

 


7. צמיגים סיניים הם לא איכותיים

לא נכון!

גם אם בעבר ניתן היה לטעון שמוצרים מתוצרת סין, וצמיגים ביניהם, אינם איכותיים, הדבר אינו תקף כיום. כל יצרני הצמיגים המובילים בעולם הקימו מפעלים גם בסין, וכפועל יוצא משתפים את הטכנולוגיה שלהם עם היצרנים המקומיים איתם הם משתפים פעולה. גם יצרנים סינים עצמאיים מחזיקים כיום בטכנולוגיה המתקדמת של ייצור צמיגים.

בשנת 2012, יוצרו בסין 226 מיליון צמיגי נוסעים. מדובר בכמות משמעותית המהווה כרבע מצריכת צמיגי הנוסעים בעולם, והמספרים רק עולים. מכיוון שצמיג הוא מוצר בטיחותי מהמדרגה הראשונה, הוא נבחן על ידי הגורמים המקצועיים בכל מדינה אליה מיובאים צמיגים. המספרים העצומים של צמיגים מתוצרת סין המותקנים על כלי רכב במדינות המערב לא היו מתאפשרים אלמלא חל אותו שיפור משמעותי ברמה הטכנולוגית של ייצור הצמיגים בסין.

צמיג המיוצר בסין ועומד בתקנים בינלאומיים כגון התקינה האירופאית או התקינה האמריקאית אינו פחות טוב מכל צמיג אחר אשר מיוצר באירופה או בארה"ב.

עוד על תעשיית הצמיגים הסינית ניתן לקרוא כאן

 


8.      צמיג היקר ביותר הוא הצמיג הטוב ביותר

לא נכון!

במקרים רבים קיימים פערים גדולים במחירי צמיגים באותה מידה, אך לעתים קרובות הצמיג היקר ביותר אינו הצמיג המתאים ביותר עבור הלקוח. לדוגמא, ייתכן שהצמיג היקר הוא צמיג ספורטיבי, שאינו מתאים לנהג הנוהג בצורה מתונה וחסכונית. לעתים הצמיג היקר הוא צמיג המצטיין בחסכון בדלק, אך עבור נהג שנוסע מעט יחסית, החסכון בהוצאות הדלק יהיה נמוך יותר מהחסכון שבקניית צמיג שמחירו נמוך יותר. מאחר שצמיג הוא תוצר של איזון ופשרה בין תכונותיו השונות, גם צמיג יקר אינו יכול להצטיין בכל התכונות. לכן הוא אינו מבטיח בהכרח ביצועים טובים יותר, עמידות ממושכת יותר או בטיחות נסיעה ברמה טובה יותר לעומת צמיג שמחירו נמוך יותר. הצרכן צריך לבחור את הצמיג המתאים בהתאם לצרכיו - הרגלי הנהיגה שלו, התקציב שלו והמטרות שלו.

מנגנון "צמיג בהתאמה אישית" באתר טייר קלאב מאפשר לכל נהג להתאים את הצמיג לדפוסי הנהיגה שלו.

 


9. לא משנה איפה מתקינים את הצמיג, כל הצמיגיות הן אותו הדבר

לא נכון!

בישראל פועלות מאות צמיגיות. חלקן מצויידות בציוד חדשני ומתקדם, המאפשר לספק שירות מקצועי ולטפל באופן מדוייק בצמיגים ובכך להבטיח את נוחות הנסיעה ובטיחות הנוסעים ולשמור על אורך חיי הצמיגים.

כל הצמיגיות ברשת טייר קלאב הן צמיגיות מורשות, העושות שימוש בציוד מתקדם ועומדות בכל הכללים המבטיחים שמירה על הצמיגים ועל תפקודם המיטבי לאורך זמן.

 


10. רכשתי צמיגים חדשים שקיבלו ציון גבוה בפרמטר חסכון בדלק. עכשיו אחסוך בהוצאות הדלק שלי

לא נכון!

צריכת הדלק של הרכב מושפעת על ידי משתנים רבים, וביניהם אופי הנהיגה, עומס התנועה, ותנאי הכביש. גם כאשר מדברים על צמיגים, לחץ ניפוח תקין ישפיע על צריכת הדלק יותר מאשר בחירה בדגם צמיג כזה או אחר. המבחנים הקובעים את דירוג צריכת הדלק של הצמיג נעשים בתנאי מעבדה, השונים באופן מהותי מתנאי היום יום.

כאשר לחץ האוויר בצמיגים נמוך מהמומלץ ע"י יצרן הרכב, שטח רחב יותר של הצמיג נמצא במגע רצוף עם הכביש, דבר הגורם לעליית ההתנגדות לגלגול ועקב כך לעלייה בצריכת הדלק. הקפדה על לחץ אוויר תקין בכל צמיגי הרכב, תסייע להפחתת צריכת הדלק. בוודאי שאין כל צורך להחליף את צמיגי הרכב לצמיגים "חסכוניים יותר" כל עוד הצמיגים המותקנים על הרכב תקינים ובטוחים לנסיעה.

הזן נתוני צמיג וקבל את רשימת הצמיגים המתאימים לך. באפשרותך לבחור גם את סגנון הנהיגה שלך ולקבל את המלצתנו לצמיג המתאים לך ביותר

נתוני צמיג (שדות חובה)

R
/
לא יודע מה נתוני הצמיג שלך? לחץ כאן
נא מלא נתוני חובה

סגנון נהיגה (ניתן להמשיך ללא בחירה)

הזן נתוני הרכב וקבל את רשימת הג'נטים המתאימים לך.

נתוני רכב (שדות חובה)

נא מלא נתוני חובה

License Image

מידות הצמיג מופיעות ברשיון הרכב כפי שמודגש בתמונה. החל משנת 2008, המידות המופיעות ברשיון הרכב כוללות גם קוד עומס ומהירות. קוד העומס והמהירות הינם מחייבים - לא ניתן להתקין ברכב צמיגים שקוד העומס והמהירות שלהם נמוכים מהמצויין ברשיון הרכב או בהוראות יצרן הרכב. במידה וקוד העומס והמהירות לא מצויינים ברשיון הרכב, ניתן להיעזר בספר הרכב או להתקשר למוקד שירות הלקוחות של טייר קלאב.