הנהיגה בעונת החורף שונה מנהיגה בשאר עונות השנה. חשיכה בשעות הערב המוקדמות ומזג אוויר גשום וסוער הופכים את הנהיגה למסוכנת יותר הדורשת ריכוז רב יותר. להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את נהיגת החורף בשלום.
מצאו את הצמיגים המתאימים עבורכם
כשהחורף מגיע
מומלץ לבדוק כבר בתחילת העונה את הצמיגים ואת שאר המכלולים התומכים בהם: בלמים, בולמי זעזועים וכיוון פרונט. החשיבות של מערכות אלה היא רבה במשך כל השנה, אך חשובה אף יותר בעונה הגשומה – מערכות לא תקינות עלולות להאריך את מרחק הבלימה ולפגוע באחיזת הכביש, שנמוכה ממילא בכביש רטוב. בנוסף, מומלץ לבדוק את טעינת המצבר ואת המגבים, ולהחליפם בחדשים במידת הצורך. כמו כן, מומלץ לבדוק את תקינות האורות ואת מפלס הנוזלים ברכב – נוזל לניקוי שמשות, נוזל קירור אנטי-פריז לרדיאטור ושמן מנוע.
לפני שמתניעים
בתנאי מזג אוויר קיצוניים, כגון גשם שוטף או ערפל כבד, מומלץ לדחות את הנסיעה ככל האפשר ולצאת אך ורק לנסיעות הכרחיות. לפני שאתם יוצאים לדרך, אל תשכחו לנקות את השפ”מ שמשות, פנסים, מראות מבוץ ומלכלוך ודאגו שיהיו ברכב מטלית ומגב קטן בהישג יד. בנוסף, לחצו על כפתור הפשרת האדים אשר יעזור בהפשרת האדים שהצטברו על השמשה האחורית ועלולים להגביל את שדה הראייה שלכם.
בתוך הרכב
כשאתם נוהגים ברכב, הימנעו מלבישת ביגוד חורף מכביד, העלול להגביל את חופש התנועה שלכם ולנתק אתכם מהסביבה. הכוונה לפריטים כגון מעיל, צעיף או כובע צמר. בנוסף, הימנעו מנעילת מגפיים בזמן נהיגה, דבר העלול להפחית את תחושת הדוושות. ניתן כמובן להפעיל חימום ברכב, אך יש לעשות זאת במתינות – חום רב מדי לאורך זמן עלול לגרום לתחושת ישנוניות וחוסר ריכוז בכביש. השתדלו להשאיר חריץ קטן בחלון על מנת לאפשר לאוויר קריר להיכנס מבחוץ.
לראות ולהראות
מנובמבר ועד מרץ, הדלקת אורות בכבישים בין עירוניים הינה חובה. מומלץ להדליק אורות גם בעיר, וכך לשפר את יכולת הרכב להיראות לשאר משתמשי הדרך. אם רכבכם מצויד בפנסי ערפל, הפעילו אותם רק בעת ערפל, גשם כבד או שלג. הפעלת אורות ערפל שלא לצורך עלולה לסנוור את הבאים מולכם. אור גבוה (אור דרך) אינו יעיל בערפל, ולכן יש להשתמש באור רגיל (אור מעבר).
נהיגה בגשם
בימים סוערים, בהם הכביש חלק והראות מוגבלת, מומלץ להפחית את מהירות הנסיעה על מנת לשפר את יכולת התגובה שלכם במקרה שהדבר נדרש. בעת נהיגה בגשם, יש להאיץ במתינות על מנת למנוע סבסוב של הגלגלים ואבדן שליטה על הרכב. כמו כן, חשוב לשמור על מרחק גדול מהרגיל מהמכונית שלפניכם, וכך להימנע מבלימה פתאומית. בנוסף, יש להאט במתינות לפני כל
פנייה או עיקול בכביש. בכלי הרכב מהשנתונים האחרונים מותקנת למניעת נעילת הגלגלים בעת ABS מערכת בלימת חירום. המערכת מאפשרת המשך היגוי תוך כדי בלימה, אך היא אינה מונעת החלקה בכביש רטוב ויעילותה לעתים חלקית. כאשר מערכת זו נכנסת לפעולה, נשמעות לעתים דפיקות” בדוושה, התופעה בהחלט תקינה וחשוב להיות מודעים לכך, לא להיבהל ולהמשיך בבלימה.
שלוליות בדרך
מומלץ להימנע מכניסה לשלוליות, מאחר שקשה להעריך מה עומקן והאם יש בהן בורות חבויים. במקרה ולא ניתן לעקוף את השלולית, יש להאט ולחצות אותה במהירות איטית ואחידה, ללא בלימות ותאוצות פתאומיות. חשוב לזכור כי יכולת הבלימה של בלמים רטובים היא לקויה, ולכן לאחר יציאה מהשלולית לחצו מספר פעמים על דוושת הבלם, על מנת לייבש את הרפידות.